علوم

مصارعة الروبوتات

كتب محمد عبد المغيث :
حد سمع عن مصارعة الروبوتات … حاجة كده زي المصارعة الحرة .. وليها جمهور .. وابطال … المسابقة ابدت موسم 2000 و اتوقفت 2002 .. التصميم منزلي و ده شرط للمشاركة .. كنوع من نشر العلم و التكنولوجيا بين الناس..
كانت الروبوتات وقتها بتشتغل نص ذكاء اصطناعي و نص تحكم بشري عن طريق الريموت ( القصد التحكم عن بعد ) .. كان حصل تطوير للروبتات لغاية لما ابتدى الذكاء الاصطناعي يفرض سيطرة اكبر اثناء المصارعة !!! … بس كان لما بيوصل للمرحلة دي كان بيخسر و يهنج … 


السنة دي 2015 اعلنت شبكة ABC الامريكية عن استئناف المسابقة .. لكن طبعا الموضوع تطور جامد .. الروبوتات مصنفة اوزان و انواع .. النانو بوت يصفي مع الروبوتات اللي زيه وده احدثهم و اكثرهم تطورا … الدرون روبوت مع اللى زيه ( وده روبوت من غير اي تحكم بشري ) .. روبوتات ضخمة مع اللي زيها … طبعا المصارعة هنا الخاسر فيها بيتم تدميره تماما .. وده موقع المسابقة :


في النهاية فيه شركات كتير راعية للمصارعة دي .. وليها جمهور كبير بيحضر لايف و بيتابعها على القنوات .. المصارعة دي موجودة طبعا في كوكب اليابان الشقيق بشكل مختلف شوية … و فيه فلم اجنبي اسمه Real steal عن النوع ده من المصارعة 

وده التلريلر بتاع الفيلم : 

https://www.youtube.com/watch?v=3S8a180uYBM


و فيه اعتراضات كتير على الموضوع لانه اصبحت الروبوتات بتحط استراتيجية معينة لنفسها .. وفقا طبعا لامكانيات تصميمها … بعيدا عن المتحكم البشري .. لكن دايما استراتيجية المتحكم البشري انجح .. الا انه التطور ممكن خلال سنين قليلة يخرج لنا ما لا يمكن التحكم فيه .. 


صور لبعض الابطال 

اقرأ ايضا :
الذكاء الاصطناعي العام 

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق